Tuesday, February 8, 2011

Mintak tolong doakan kesihatan kedua ibu bapa saya



Assalamualaikum dan salam sejahtera. Kali ni entri sedih sikit. Nak luahkan apa yang ada dalam hati ni. Almaklumla blog aku ni blog untuk memujuk diri sendiri. Tak tau la pasepa, tapi sekarang ni rasa sangat sedih dan kesian dekat mama. Balik cuti raya Cina baru baru ni, mama masak lauk feveret, kerabu kaki ayam. Aku ratah kerabu tu tak ingat dunia dah la kann.. hehe. Ok, dilahirkan ke dunia untuk menjadi anak tunggal, so apa apa hal, aku memang nak “cari” kawan2 la.. disebabkan dah janji dengan kawan2 yang mana meminati masakan Nasik Lemak mama aku tu, aku pun calling2 and roger2 la depa suruh mai rumah. Alhamdulilah, Awa & adik adik telah Berjaya menghabiskan Nasik Lemak itu. Haha. Hannah pulak berada di Perlis ketika itu. Dia kata nak mai malam, tapi tak mai pun. Anis pulak kat KL with her family. insyaAllah.. lain masa kita makan lagi. Malam tu jugak, Lida sampai dari Penang. Dia malas nak balik Kelantan, so dia mai tedoq rumah aku. Esoknya, aku teringat dekat kawan2 lagi. Aku Tanya mama dia mau dak masak nasik tomato, dia kata boleh ja. Ajak kawan2 mai makan. Dah siap rojer2 suma..makanan pun dah ready terhidang, tiba tiba kawan kawan aku ni cakap tak boleh mai..alasan dia dia takdak transport nak mai rumah aku. Hmmm.. takpa la, nak buat macam mana, takdak rezeki dia la tu.. ada la rezeki dia yang lain..tadak la jodoh nak berjumpak dengan dia. Aku tak salahkan dia. Puas aku rojer semua kawan kawan yang berdekatan untuk mai makan bagi habes nasik tu, tapi semua pun ada hal masing masing. Yang sedihnya, nasik tu basi keesokan harinya. Duk elokkk lagi.. sayang.. penat mama aku masak.. penat dia bangun pagi naik moto p kedai runcit cari barang nak masak, penat dia nak besiang bawang, mesin cabai, tumih menumih..penat dia masak kat dapoq, penat dia nak menggosok periuk, penat dia nak membasoh pinggan mangkok, penat…last last nasik tu masuk dalam tong sampah! Kesiannya kat mama.. rasa penat bertambah penat bila nasik tengok hasil masakan sendiri kena buang macam tu ja..tak cukup dengan tu, dia nak buat karipap pulak, untuk bekalan aku kat KL nanti. Mama memang selalu buat karipap. Dulu masa aku kecik kecik, mama meniaga karipap dalam taman. Kesian kan kat mama.. dah siap karipap. Dia nak buat bubur ashura pulak untuk makcik Aidil yang aku tumpang menetap kat rumahnya sepanjang masa aku duk intern ni. Sebab dulu, aku pernah cerita kat mama makcik suka makan bubur ashura.. sebab tu dia nak jugak kirim bubur ahura kat makcik. Pagi pagi sebelum aku bertolak ke KL, dia dah bangun kacau bubur ashura. Mama memang suka jamu orang makan.. mama memang suka masak. Besar hati nak jamu orang makan biar makanan tu ada sikit, tetap nak bagi orang makan. Rezeki yang ada, kita kena kongsi.

Dalam perjalan nak masuk highway pulang ke KL, aku message dengan mama, aku cakap, tadi nampak keta mama depan Taman PKNK. Dah lama duk berbalas message tu (dah 3 jam perjalanan ), baru mama bagitau, kaki dia terpijak dawai berkarat time nak turun dari kereta masa kat Taman PKNK tadi. Ya Allah… aku mula la jadi tak senang hati. Tapi dia kata jangan bimbang, dia dah p kelinik. Dah inject body dengan anti-karat punya injection. Pastu, doctor bagi ubat tahan sakit, dengan antibiotic. Harini mama cakap, kaki dia rasa sakit sangat. Dia p kelinik lagi sekali. Nak suruh doctor check betul2, sebabnya takot melarat pulak luka tu.. aku risau, sebab mama ada kencing manis. Pesakit kencing manis ni payah nak sembuh luka. Pastu mula la jadi racun. Punca la segala gala.. ya Allah.. selamatkan la mama aku.. elakkan kedua ibu bapa aku dari ditimpa musibah yang tidak di ingini. Kawan kawan, saudara mara tolong doakan parents saya selamat sihat walafiat.

Aku sedih, takot, risau, dengan kedua dua orang tua aku. Aku tak mau jadi benda2 macam ni la..tapi aku tau nak bercerita dekat sapa. Aku tak tau nak mengadu dekat sapa. Yaa.. memang la ada kawan kawan.. tapi kawan, tetap tak sama, ada yang faham, ada yang sibuk dengan hal depa. Ada yang aku selesa nak bercerita, ada yang aku pilih cerita untuk di cerita kat dia. Semua ikut atas kesesuaian. Semalam dah nak luahkan dah cerita ni, tapi scroll ym/ skype/ facebook/phonebook tetap tak jumpak. Jumpak tu jumpak! Tapi timing tak kena. Takpa takpa.. aku faham.

Lagi satu, mintak tolong ya kawan kawan, doakan kesihatan mama dan abah aku. Jasa baik kawan kawan takkan aku lupa. Moga Allah membalas dengan kebaikan atas setiap doa baik hampa semua kat mama & abah. Mama dengan abah selalu berbesar hati nak terima kawan kawan aku macam anak depa jugak. Depa kan ada sorang ja anak.. nak jugak merasa ramai anak anak. So, setiap kawan kawan aku panggil mama abah dengan panggilan “mama” “abah” jugak. Aku pun suka kalau kawan kawan aku anggap/ respect mama & abah macam parents depa jugak. Baru la tali persahabatan tu lagi rapat.. Mintak tolong kawan kawan, saudara mara, sepupu sepapat, yang ada kat AloqStaq/ Jitra/ Kepala Batas / Kedah tu, tolong pi tengok2 mama abah. Kalau jadi apa apa dekat parents aku, aku dah tak dak siblings.. :’(



Terima kasih kawan kawan, saudara mara, semua yaa..